Marie-Lore Wynants (iBeauty)

25-01-2016 - Marie-Lore Wynants (iBeauty)

Tip 34: stuur regelmatig een nieuwsbrief


Tip 34: stuur regelmatig een nieuwsbrief

Als zelfstandige schoonheidsspecialiste, kapper, nagelstyliste... zijn er een heleboel taken waarvoor je verantwoordelijk bent. Op de eerste plaats komt uiteraard je salonactiviteit, waar je best wel gedreven in bent, maar ook als marketeer moeten we ons beste beentje voorzetten, en net daar wringt vaak het schoentje.

Marketing is belangrijk voor elk salon, groot of klein, of je salon nu ligt in het hartje van een stad of eerder wat afgelegen, klanten verwachten op regelmatige basis nieuws. Ze willen immers geprikkeld worden door wat er leeft binnen je salon. Ze willen voelen dat je actief bezig bent met jouw zaak.

Nog steeds een van het krachtigste en meest efficiënte communicatiemiddel is email. Maar omdat we niet geboren zijn als grafisch ontwerper of copywriter, schuiven we dit nog te vaak aan de kant. Toch zijn er een aantal voordelen om te communiceren via mail.

Betaalbaar of volledig gratis

Een nieuwsbrief aanmaken en versturen naar je klantendatabase is goedkoop en kan vaak volledig gratis.

Eenvoudig

Een nieuwsbrief opmaken kan heel eenvoudig zijn. Voorzie niet te veel tekst, gebruik geen grote variatie aan lettertypes of fontkleuren, maar zorg dat je boodschap duidelijk is door het gebruik van informatieve tekst, mooie foto's en een call to action! Hoe je een goede nieuwsbrief aanmaakt, kan je lezen in onze tip 16

Met 1 muisklik bereik je al je klanten

Al je klanten bereiken doe je met slechts met 1 klik.  Vaak krijg je trouwens een overzicht van het aantal gelezen nieuwsbrieven en aantal ontvangers. Op die manier kan je perfect opvolgen of een nieuwsbrief wel degelijk effect heeft.

Jouw identiteit

Nieuwsbrieven worden verstuurd vanuit het salon, bevatten jouw logo en zijn doeltreffend als ze allemaal worden voorzien van een gelijklopende opbouw. Het wordt op die manier een soort 'herkenning' voor de klant, ze weten wat ze mogen verwachten wanneer ze een nieuwsbrief van jouw salon ontvangen.

Versterking van de klantenbinding

Naast de promoties op behandelingen of producten (die na een nieuwsbrief opmerkelijk gemakkelijker de deur uitgaan), kan je de nieuwsbrief ook gebruiken om je klanten tips te versturen. Op die manier gebruik je jouw nieuwsberichten niet enkel om te verkopen, maar ook om in te lichten. Je zal merken dat dit de klantenbinding versterkt.

iBeauty heeft een interactieve nieuwsbriefmodule geïntegreerd, waarvoor je helemaal geen grafisch ontwerper of copywriter hoeft te zijn, om mooie nieuwsbrieven aan te maken. Lees zeker even de Feature Friday 19 om te kijken hoe het in zijn werk gaat.

Hieronder vind je nog even de voordelen van de tool op een rijtje:

  • Opmaak van een onbeperkt aantal nieuwsbrieven
  • Versturen naar onbeperkt aantal klanten
  • Interactief: what you see is what you get
  • Drag en drop systeem om zelf je nieuwsbrief op te maken
  • Call to action knop die gepersonaliseerd kan worden in kleur en tekst
  • Automatische link naar social media profiel van je salon (Facebook / Twitter / Instagram / LinkedIn / Pinterest)
  • Overzicht aantal gelezen nieuwsbrieven
  • Overzicht aantal toegekomen nieuwsbrieven
  • Overzicht welke klanten de nieuwsbrief gelezen hebben
  • Delen van de nieuwsbrief op Facebook

Leer meer over de volgende voordelen...