Marie-Lore Wynants (iBeauty)

19-04-2016 - Marie-Lore Wynants (iBeauty)

Tip 45: moederdag


Tip 45: moederdag

Het is weer bijna Moederdag; traditioneel de hoogste tijd voor ontbijt op bed en ... cadeautjes. Moederdag is voor de schoonheidsbranche één van de grootste feestdagen qua omzet! 

Start dus op tijd met jouw Moederdag-campagne.

Wat heb je te bieden?

Voor elke budget wat wils

Zorg dat je producten en diensten aanbiedt binnen je Moederdag campagne voor elk budget. Maak mooie samengestelde pakketjes en houd rekening met de kostprijs.

Voor elke type wat wils

Sommige klanten kunnen verschillende cadeautjes aankopen: voor hun moeder, schoonmoeder, grootmoeder... Zorg dat je voor elke leeftijd / type wat te bieden hebt, zo is het voor de klant aantrekkelijk om voor meerdere tezelfdertijd aan te kopen.

Voor iedereen wat wils

Maak het voor de klant gemakkelijk door hen op eenvoudige manier in te lichten, gebruik korte beschrijvingen wat je in de pakketjes aanbiedt.

Vraag wat men wil

Durf je klant te vragen naar wat ze precies op zoek zijn en begeleid hen in de aankoop. Je kan zelf nog een stapje verder gaan en eens polsen of de persoon voor wie de cadeaubon dient, klant is in jouw salon. Op die manier kan je in de klantenfiche terugvinden welke behandelingen en producten specifiek kunnen dienen voor deze klant. Personalisatie: dat is pas service!

Denk aan de mannen

Over het algemeen zijn het vooral de mannen die voor hun moeder op zoek gaan naar het geschikte cadeau. Zorg dus dat je in de etalage al duidelijk aangeeft dat ze bij jou hiervoor aan het juiste adres zijn.

Jouw campagne?

Promoot! Promoot! Promoot!

Promoot op zoveel mogelijke manieren: social media, website en in het salon.

  • Heeft je website een nieuwsblok of slideshow op de homepagina, zorg er dan voor dat de Moederdag promotie duidelijk in het oog springt
  • Post promoties op al jouw social media kanalen, al dan niet met een like & share actie
  • Zorg voor promotiemateriaal (posters, voorbeeldpakketjes...) in jouw salon, zorg steeds dat deze onmiddellijk zichtbaar zijn voor elke klant
  • Promoot zelf op het moment van de behandeling of wanneer er wordt afgerekend

E-mail campagne

Vermeld de verschillende Moederdag cadeautjes via jouw nieuwsbrief. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief duidelijk wordt opgemaakt zonder al te overweldigend over te komen. Best verstuur je jouw e-mail campagne op op meerder momenten, zodat de klant herinnerd wordt aan de mogelijkheden.

  • Eerste mail: midden april, toon hier duidelijk de mogelijkheden
  • Tweede mail: eind april: herinner de klant
  • Derde mail: begin mei: slechts x-aantal dagen te gaan
  • Vierde mail: enkele dagen voor Moederdag: informeer dat ze nog last minute bij jou terecht kunnen, het is misschien de moeite waard om de dag ervoor jouw salon net ietsje langer open te laten.