Marie-Lore (iBeauty)

02-05-2016 - Marie-Lore (iBeauty)

Tip 47:  Verkoop meer producten


Tip 47:  Verkoop meer producten

​In tip 18 kan je lezen dat het verkoop van producten een passie moet zijn. Dat je voor 100% achter jouw producten moet staan. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat naast het tonen van deze passie, je meer kan verkopen? Lees onze tips.

​In verschillende blogs en artikels kunnen we terugvinden hoe belangrijk het is voor ons salon dat we onze producten zo goed mogelijk verkopen. Dat onze omzet stijgt is een logisch gevolg. Maar hoe verkoop je nu op een natuurlijke en efficiënte manier?

Ter voorbereiding

Wees goed voorbereid in jouw gesprek, alsook in de kennis van jouw producten:

Oefening baart kunst

Verkopen blijft een kunst op zich, iets waar we niet allemaal mee geboren zijn, maar wat we wel kunnen aanleren en oefenen.

Vraag een kennis om zich voor te doen als klant en probeer te overtuigen. Of ga voor de spiegel staan en probeer aan jezelf te verkopen. Het lijkt misschien gek, maar het werkt.

Daag jezelf uit

Bepaal aan het begin van de werkweek, hoeveel producten je wil verkopen en welke. Schrijf het op en plak je lijstje op een zichtbare plaats. Niet: 'Ik wil 5 producten verkopen', maar 'Ik zal 5 producten verkopen'.

Gebruik structuur

Bedenk op voorhand een goede structuur van je verkoopgesprek en probeer je hieraan te houden. Hoe start je met het aanbevelen van producten (bijvoorbeeld a.d.h.v. de producten die ze vorige keer gekocht heeft of op basis van de behoefte die je hebt opgemerkt tijdens de behandeling) en hoe eindig je (bijvoorbeeld door de voordelen duidelijk in kaart te brengen of door promoties in de kijker te zetten)

Wees hen een stapje voor

Bedenk op voorhand een aantal bezwaren die je denkt te gaan horen en schrijf op wat jouw antwoord hierop is. Op die manier ben je goed voorbereid en kom je niet voor verrassingen te staan. Uiteraard blijven we eerlijk.

Zelfvertrouwen

Zorg ervoor dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Jij bent de professional die hen begeleid. Laat zien dat je jouw producten door en door kent en kan adviseren in wat goed voor hen is.

Daar gaan we

In tip 36 kan je lezen op welke momenten je het beste verkoopt (voor, tijdens en na de behandeling), houd hier zeker rekening mee.

Ken je klant

Zorg ervoor dat je de wensen van jouw klanten leert kennen; welke doelen ze willen bereiken en hoe je hen hierin kan begeleiden.

Adviseer

Jij bent de professional. Probeer zo goed mogelijk te adviseren en uit te leggen waarom je net deze producten aanbeveelt. Gebruik geen moeilijke termen die de klant niet verstaat, maar wees duidelijk. Adviseer jouw klanten doorheen de hele behandelingsperiode.

Speel in op emotie

Toon interesse in jouw klant, als jij luistert, zal er sneller 'terug' geluisterd worden. Onze hersenen zijn altijd gefocust op overleven, een klant heeft een afspraak in jouw salon omdat ze er goed wil uitzien of een bepaald probleem wil oplossen. Probeer hen te overtuigen dat het verderzetten van een thuisbehandeling door het gebruik van de juiste producten hun doel enkel maar stimuleert, dat je er bent om hun doel te helpen bereiken.

Wees eerlijk en oprecht

Blijf tijdens je verkoopgesprek eerlijk en oprecht. Het is een cliché, maar eerlijkheid duurt het langst. Blijf positief en haal zo veel mogelijk de voordelen van een product naar voor.

Opvolging

Vraag bij een volgend bezoek naar de resultaten, naar de beleving van het product door de klant. Doet het product wat ze ervan verwacht had en probeer opnieuw te adviseren.