Hoe kan ik gebruik maken van abonnementen?


Het is mogelijk om via iBeauty abonnementen toe te voegen en deze aan de klant te koppelen. Het aantal beurten wordt automatisch in mindering gebracht,  telkens een afspraak gemaakt wordt voor dit abonnement. Zo bewaart men het overzicht in hoeveel beurten er nog beschikbaar zijn.

Hieronder wordt beschreven hoe je abonnementen kan toevoegen, koppelen en gebruiken in iBeauty.

Assortiment // Abonnementen

- Klik op het ‘Assortiment’ menu in de menubalk aan de linkerzijde.

- Klik op het submenu ‘Abonnementen’ om een overzicht te krijgen van al jouw abonnementen of om nieuwe abonnementen toe te voegen of bestaande te bewerken.  

- Klik op ‘Nieuw abonnement’ bovenaan rechts, om een nieuw abonnement aan te maken.

- Een nieuw scherm wordt geopend waarin het mogelijk is om het abonnement een naam te geven, de gekoppelde behandeling te selecteren, prijs van het abonnement te bepalen en het aantal beurten waarop de klant recht heeft.   

- Klik nadien op ‘Abonnement aanmaken’ om het nieuw aangemaakte abonnement toe te voegen.

In het overzicht zie je tussen haakjes de gekoppelde behandeling, kan je een abonnement aanpassen, verwijderen of nagaan welke klanten dit abonnement ooit gekocht hebben.

Abonnementen bewerken

In het overzicht van bestaande abonnementen, kan je de prijs, gekoppelde behandeling, aantal beurten en omzet van je abonnementen raadplegen. Via de iconen kan je bestaande abonnementen bewerken of verwijderen en een overzicht vragen van de klanten die deze abonnementen hebben aangekocht

Abonnementen aan de klant koppelen

- Selecteer de klant waaraan een abonnement dient gekoppeld te worden. Dit kan door op de klanten naam te klikken in het ‘Klanten’ menu. Een aantal tabs worden zichtbaar.

- Klik op de voorlaatste tab ‘Abonnement’ om het abonnement te koppelen.

Bij verkoop van een abonnement, wordt deze automatisch gekoppeld aan de klant! De abonnementen die je hebt aangemaakt, kan je terugvinden in de kassa bij ‘Producten’.

- Ga naar de Kassa

- Selecteer de klant

- Selecteer bij producten het abonnement

- Kies de betaalwijze en reken af

In de klantenfiche zie je in de tab Abonnementen de lopende en vervallen abonnementen van de klant. Bij elk abonnement zie je een overzicht van voorbije een aankomende afspraken voor dit abonnement

Abonnementen selecteren bij het maken van een afspraak

Om ervoor te zorgen dat het abonnement in rekening wordt gebracht, dient het abonnement gekozen te worden op het moment dat de afspraak gemaakt wordt. Enkel de gekoppelde abonnementen worden getoond in de lijst, naast het type vind je ook nog het aantal beurten terug die de klant nog te goed heeft binnen het abonnement.

- Ga naar de agenda

- Maak een nieuwe afspraak

- Selecteer de klant

- Selecteer het abonnement: hier zie je enkel de gekochte abonnementen, alsook het aantal beurten die er nog over zijn

- Automatisch wordt de duurtijd van de gekoppelde behandeling in rekening gebracht

Afrekenen na de behandeling

- Ga naar kassa

- Selecteer bijkomende behandelingen of producten en reken af zoals gewoonlijk

De behandeling die onder het abonnement valt wordt niet meer aangerekend, vermits deze op voorhand werd betaald.

Online reservaties

Wanneer een klant een online reservatie maakt en de behandeling boekt die onder het abonnement valt, wordt er een beurt van het abonnement verminderd. Bij het afrekenen zal de behandeling dus ook niet aangerekend worden.


Leer meer over de volgende topics...